Academia de sanatateÎnvață să ai grijă de tine!

Deliciile de toamnă pun în pericol glicemia

Deliciile de toamnă pun în pericol glicemia

Alimentaţia este în strânsă corelaţie cu diabetul. Consumul alimentelor de sezon, cum ar fi fructele dulci sau mustul pot influenţa starea persoanelor predispuse la diabet sau a celor care se confruntă deja cu această afecțiune.

Ne propunem să analizăm care sunt pricipalele afecţiuni medicale produse de nivelul crescut al zahărului (glucozei) în sânge, cum funcționează mecanismul prin care alimentele de sezon pot influenţa evoluţia acestora şi ce trebuie să facem pentru a ne menţine sănătoşi. Calculul caloriilor fiecărui aliment, cât şi al indicelui glicemic, sunt esenţiale în stabilirea unui regim alimentar sănătos şi echilibrat.

Alimentele oferă organismului energia necesară pentru funcţionarea acestuia. Energia obţinută din alimente se măsoară în calorii. Interpretată din punct de vedere alimentar, se referă la cantitatea de energie eliberată după metabolizarea unui anumit aliment. În funcţie de înălţime, greutate, activitatea depusă etc., fiecare persoană are nevoie de un număr diferit de calorii. În calitate de consumatori, ar trebui să citim cu atenţie etichetele produselor alimentare, pentru a cunoaşte numărul de calorii al produselor. Există şi nenumarete aplicaţii care pot ajuta la stabilirea necesarului de calorii. 

Care sunt bolile la care suntem predispuși în acest sezon?

Diabetul zaharat (DZ) este o boală cronică în cadrul căreia organismul nu poate utiliza glucidele din alimentaţie. La persoanele cu diabet glucozat (zaharat) glucoza rămâne în sânge în loc să fie utilizată ca substanţă nutritivă. Pătrunderea glucozei în celule se face cu ajutorul insulinei, hormon secretat în pancreas. Diabetul apare atunci când organismul nu produce suficientă insulină sau nu o utilizează eficient. Insulina secretată de organism contribuie la micşorarea concentraţiei glucozei în sânge şi măreşte permeabilitatea membranei celulare pentru glucoză, astfel încât aceasta să poată trece uşor prin pereţii celulelor, pentru a le asigura nutriţia.

Există 2 tipuri de diabet: diabet zaharat de tip 1 (insulino-dependent) şi diabet zaharat de tip 2. Alături de această boală a secolului nostru, deliciile de toamnă ne pot predispune și la prediabet, sindromul metabolic, boala arterial, diabetul gestațional sau ateroscleroza oculară.

Există ceva de făcut?

Din fericire, da!

Controlul greutăţii 

Tratamentul diabetului depinde, înainte de toate, de echilibrarea regimul alimentar cu glucide reduse cantitativ şi în cantitate fixă. Calcularea caloriilor şi al indicelui glicemic asigură şansa unei alimentaţii echilibrate şi sănătoase, indispensabile în diabet. Potrivit ultimelor cercetări în domeniu, alimentele cu indice glicemic mic asigură şi o senzaţie de saţietate mai bună. S-a dovedit că alimentaţia bogată în cereale integrale, seminţe sau nuci accelerează procesul de subţiere a taliei. 

La pierderea kilogramelor în plus, contribuie şi ceaiurile. Ele sunt detoxifiante şi purifică organismul, ajută la eliminarea toxinele şi a apei în exces acumulată în organism. Consumate după masele principale, acestea îmbunătăţesc digestia şi duc la arderea mai rapidă a grăsimilor. 

Ceaiul de dud alb, fără codiță, are o acţiune hipoglicemiantă, sudorifică şi antidiareică. Acesta se prepară din frunzele tinere. De asemenea, ceaiul din Frunze de dud alb ajută la menţinerea glicemiei în valori normale, putând fi utilizat că adjuvant în tratamentul diabetului.

Ceaiul de gălbenele este excelent în prevenirea şi tratarea a numeroase afecţiuni. Este folosit în tratamentele contra eczemelor, gastritei, arsurilor pielii, a rănilor şi cicatricilor, şi a muscăturilor de insecte. 

Antioxidanţii din gălbenele protejează celulele organismului de efectul dăunător al stresului oxidativ, scăzând astfel riscul de inflamaţii în corp. Ceaiul de gălbenele consumat zilnic are efect detoxifiant, protejează ficatul, vezica urinară şi alte organe interne, favorizând în acelaşi timp scăderea în greutate.

Cu siguranţă, exerciţiile fizice accelerează acest proces. Sunt indicate jogging-ul, aerobicul sau plimbările în pas alert. 

Alimentaţia sănătoasă şi echilibrată

Alimentele care au un conţinut bogat de vitamine contribuie la bună funcţionare a organismului. De exemplu, Vitamina C contribuie la formarea colagenului responsabil în funcţionarea normală a vaselor de sânge, Vitamina E, contribuie la protejarea celulelor împotriva stresului oxidative, iar Vitamina A contribuie la menţinerea vederii normale. 

O dietă bogată în cereale integrale, ajută organismul să utilizeze mai eficient glucoză, să scadă glicemia şi depozitele de grăsime. În timp ce alimentele rafinate (cum ar fi pâinea albă) cresc brusc glicemia, calea cea mai rapidă în depozitarea grăsimii.

Stilul de viaţă sănătos

Sedentarismul, alimentaţia necorespunzătoare şi stresul sunt factorii principali incriminaţi în declanşarea diabetului. 

Sedentarismul este asociat cu  lipsa timpului pentru mişcare, o activitate profesională care nu implică activitate fizică, o viaţă casnică lentă. Pe termen lung, acest stil de viață poate duce la încetinirea metabolismului. Drept urmare, încetinirea circulaţiei sângelui, cauzat de sedentarism va duce și la arderea unui număr scăzut de calorii. 

Persoanele sedentare pot începe activitatea fizică prin exerciţii de intensitate moderată, timp de 10-15 minute. Este recomandat să se mărească ulterior atât intensitatea acestora, cât şi durata de efectuare a lor. Mersul în pas alert este un bun început al detaşării de sedentarism.

Diabetul zaharat este una dintre afecţiunile în care stresul are un rol important, iar apariţia complicaţiilor diabetului ţin şi de expunerea prelungită la stres.  În ziua de astăzi, stresul este un factor al ritmului de viață haotic și este greu de ne protejăm de el. Totuşi, plimbările în natură, în parcuri, exerciţiile fizice, unele suplimente nutritive sau o atmosferă relaxantă prin muzică şi arome, ne pot ajuta pentru a ne echilibra starea de spirit.

De reţinut!  Menținerea greutății corpului în limite normale, sportul, alimentaţia sănătoasă şi echilibrată și controlul stresului asigură un bun control în prevenţia diabetului!

Luteina protejează celulele de stresul oxidativ

Organismul uman nu sintetizează luteina, ceea ce face ca necesarul să se asimileaze din alimente, în special din vegetale (spanac) sau suplimente alimentare. 

Luteina este depozitată selectiv în ochi, în două porţiuni diferite: cristalin şi maculă - zonele cu cea maicrescută acuitate vizuală din centrul retinei. Prin proprietăţile lor antioxidante, luteina şi zeaxantina acţionează ca un filtru parţial absorbant al radiaţiilor luminoase preîntâmpinând oxidarea la nivelul ariei de acuitate vizuală maximă retiniană. 

Vitamina C contribuie la formarea normală a colagenului pentru funcţionarea normală a vaselor de sânge, Vitamina E contribuie la protejarea celulelor împotriva stresului oxidative, iar Vitamina A contribuie la menţinerea vederii normale.

Cum suplimentăm dorința de dulce?!

Gustul dulce este unul din cele patru gusturi fundamentale pe care le avem. Zahărul reprezintă un simbol al măncarurilor rafinate, dar poate avea și efecte negative asupra sănătății. 

Un indulcitor reprezintă orice substanță naturală și/sau artificială  care are  un gust dulce și poate fi utilizată în mancare sau băutură. De aceea, înlocuirea zahărului cu îndulcitori este o strategie care este luată în considerare peste tot în lume și care este indispensabilă diabeticilor. DOLCE PERSPECTIVA!